Etyczne podejście do promocji biznesu – o czym trzeba pamiętać?

Coraz częściej zdarza się, że konsumenci rezygnują z produktów lub usług danej firmy nie dlatego, że nie są zadowoleni z ich jakości, ale z powodu negatywnie odbieranego sposobu funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Od osób prowadzących własny biznes oczekuje się przede wszystkim stosowania zasad etycznego marketingu, który budzi zaufanie i buduje lojalność. Czym więc należy się kierować, aby w etyczny sposób promować swoją markę? Wyjaśniamy!

Czym jest etyczny marketing?

Etyczny marketing to działania reklamowe, które opierają się na przestrzeganiu obowiązujących zasad moralnych i etycznych. Dotyczy to transparentności, odpowiedzialności społecznej oraz uczciwości wobec samych konsumentów. W praktyce, prowadzenie etycznego marketingu oznacza, że firma dba nie tylko o zwiększenie swoich zysków, ale również o dobro środowiska, społeczeństwa i klientów. W etycznym marketingu nie ma miejsca na wprowadzanie konsumentów w błąd. Nie należy też ignorować odpowiedzialności za środowisko czy pracowników, skupiając się wyłącznie na dbałości o jakość produktu.

Aby marketing był prawdziwie etyczny, działalność firmy musi być spójna. Jeśli więc wybieramy ekologiczne woreczki płócienne do pakowania swoich produktów, nie możemy w tym samym czasie zwiększać emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Konsumenci mają coraz większą świadomość tego, jak działania większych i mniejszych firm wpływają na różne aspekty życia społecznego czy stanu środowiska. Przestrzeganie zasad etycznego marketingu pozwala więc budować większe zaufanie między konsumentami a daną marką.

Czy woreczki płócienne mogą być elementem etycznego marketingu? Sprawdź!

Jakie zasady obowiązują w ramach etycznego marketingu?

Zanim firma zacznie promować się jako ekologiczna, wspierający społeczności lokalne czy dbający o najwyższą jakość swoich produktów, musi zadbać, aby hasła te w realny sposób odzwierciedlały charakter jej działalności. Kluczem do prawdziwie etycznego marketingu jest przejrzystość, czyli komunikowanie swojej oferty i podejmowanych działań w sposób zgodny, jasny, zrozumiały i kompletny. Dotyczy to m.in. informowania o składach swoich produktów, o przebiegu procesów produkcyjnych, o ewentualnych zagrożeniach związanych z używaniem danych wyrobów i tak dalej.

Przejrzystość powinna obejmować też warunki sprzedaży, reguł wdrażanych promocji czy ceny. Zasadniczo, etyczny marketing wymaga przestrzegania następujących zasad:

  • szacunek do klienta – brak manipulacji czy nieetycznych technik sprzedaży,
  • uczciwość – bazowanie na prawdziwych informacjach, unikanie wprowadzania w błąd,
  • odpowiedzialność za produkt – musi spełniać on deklarowane standardy jakości i bezpieczeństwa,
  • odpowiedzialność społeczna – promowanie wartości, które są dobre dla środowiska i społeczeństwa, a także podejmowanie działań, mających na celu eliminowanie negatywnego wpływu na środowisko,
  • skupienie na perspektywie długoterminowej – koncentracja na długotrwałych relacjach z klientem i trosce o dobrą reputację marki.

Etycznego marketingu można uczyć się na przykładzie znanych producentów. Na rynku działa wiele marek, które od lat udowadniają swoim klientom, że w swoich działaniach uwzględniają zarówno zadowolenie konsumentów, jak i dbałość o wspólne dobro. Jeśli więc chcemy promować swoją markę jako ekologiczną, możemy zadbać, chociażby o redukcję plastikowych opakowań na rzecz wielorazowych. W tym celu można zastąpić zwykłe reklamówki torbami z nadrukiem, dostępnymi pod adresem: https://www.natura.slupsk.pl/torby-materialowe-na-zakupy. Nawet małe kroki i niewielkie decyzje sprawią, że klient zyska pozytywne wrażenie o firmie i zechce polecać ją innym odbiorcom.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.