Badania nad korzyściami płynącymi z dwujęzyczności stale rosną. Stawanie się dwujęzycznym wspiera dzieci w utrzymywaniu silnych więzi z całą rodziną, kulturą i społecznością – kluczowymi częściami dziecka rozwijającymi swoją tożsamość. Co więcej, dzieci dwujęzyczne łatwiej sobie później radzą z nauką innych języków obcych. Jednak nadal istnieją wątpliwości dotyczące uczenia się dwóch języków.
Czy dzieci dwujęzyczne będą miały problemy w szkole?
Znalezienie szkoły, które najlepiej odpowiada dwujęzycznym dzieciom, zależy od wieku dziecka. Wysłanie dziecka do klasy polskojęzycznej jest najlepszym podejściem dla młodszych dzieci, ale jest mniej skuteczne dla starszych uczniów. Na przykład starszym dzieciom w szkole średniej lepiej byłoby uczyć się języka dodatkowego, który poznali podczas nauki polskiego. Badania pokazują wiele edukacyjnych zalet bycia dwujęzycznym. Są to między innymi doskonałe umiejętności rozwiązywania problemów i wielozadaniowości, a także zwiększoną elastyczność poznawczą.
Czy narażenie niemowląt i małych dzieci na więcej niż jeden język, może powodować opóźnienia w ich mowie lub rozwoju języka?
Etapy rozwoju mowy są takie same we wszystkich językach. Podobnie jak inne dzieci, większość dwujęzycznych dzieci wypowiada pierwsze słowa około pierwszego roku życia (tj. mama, tata). W wieku dwóch lat większość dwujęzycznych dzieci może używać wyrażeń składających się z dwóch słów (tj. moja piłka, nie chcę). Są to te same etapy rozwoju dla dzieci uczących się tylko jednego języka. Dwujęzyczny maluch może mieszać części słowa z jednego języka z częściami z innego języka. Chociaż może to utrudnić innym zrozumienie znaczenia dziecka, nie jest to odzwierciedleniem nienormalnego lub opóźnionego rozwoju. Całkowita liczba słów (suma słów z obu języków, których uczy się dziecko) powinna być porównywalna z liczbą używaną przez dziecko w tym samym wieku, które mówi w jednym języku. Dlatego czasem może nam się wydawać, że dziecko dwujęzyczne ma pewne opóźnienia w mowie.
Czy mówienie do dziecka w dwóch językach może powodować mowę lub zaburzenia językowe.
Jeśli dziecko dwujęzyczne ma problem z mową lub językiem, pojawi się on w obu językach. Problemy te nie są jednak spowodowane nauką dwóch języków. Dwujęzyczności prawie nigdy nie należy używać jako wyjaśnienia zaburzeń mowy lub języka.
Czy nauka dwóch języków wprowadzi dziecko w błąd?
Niektóre dwujęzyczne dzieci mogą od czasu do czasu mieszać reguły gramatyczne lub mogą używać słów z obu języków w tym samym zdaniu (np. “mogę napić się juice?” [mogę napić się soku?]”). Jest to normalna część dwujęzycznego rozwoju języka i nie oznacza, że twoje dziecko jest zdezorientowane. Zwykle w wieku 4 lat dzieci mogą rozdzielić różne języki, ale czasami mogą się mylić lub mieszać oba języki w tym samym zdaniu. W końcu jednak nauczą się poprawnie rozdzielać oba języki.