fbpx ...

Gry komputerowe i ich dobry wpływ na naukę języków

gry komputerowe

W ciągu ostatnich kilku lat gry komputerowe stały się przedmiotem troski niektórych rodziców. Istnieją również obawy, że dzieci mogą się uzależnić, co negatywnie wpłynie na ich socjalizację i edukację. To skłoniło niektórych rodziców do wymyślania kreatywnych sposobów ograniczenia gier, w tym ograniczania czasu spędzanego przez dzieci w Internecie.

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie badania dotyczące dzieci grających w gry komputerowe malują ponury obraz. W rzeczywistości istnieje coraz więcej badań, które sugerują, że takie obawy mogą być nieuzasadnione. Gry mogą być niezwykle przydatnym narzędziem edukacyjnym, które może sprawić, że dzieci będą bardziej wprost proporcjonalnie bardziej towarzyskie.

W ten sam sposób, w jaki wiele szkół korzysta z innych form technologii, aby bardziej podekscytować uczniów edukacją. Interaktywne tablice i tablety wydają się lubiane wśród uczniów. Gry komputerowe mogą również oferować podobne korzyści.

Gry mogą pomóc w nauce języków obcych

W szczególności nauka języków wydaje się idealnym aspektem grania. Gry doskonale rozwijają słownictwo podczas nauki języka obcego oraz zachęcają do zrozumienia go.

James Paul Gee, wiodący badacz w dziedzinie gier komputerowych jako narzędzi do nauki języków, sugeruje, że gry RPG, takie jak seria The Elder Scrolls, Dragon Age lub World of Warcraft, oferują idealną przestrzeń do nauki. Gry fabularne stanowią doskonałą bazę do wzbogacenia słownictwa oraz lepszego konstruowania zdań. By zrozumieć fabułę gry, gracze z całą pewnością muszą jednocześnie rozumieć język stosowany w nich. Zachęca to do sięgania po słowniki oraz skupia uwagę na zrozumieniu języka. W dodatku przez naukę połączoną z przyjemnością, uczniowie mogą znacznie szybciej opanować dany materiał.

Nauka języka jest ogromnym odejściem od stref komfortu niektórych uczniów. W klasie zdarza się, że uczniowie się stresują i hamują. Często wstydzą się odezwać na zajęciach językowych z obawy, że się ośmieszą i powiedzą coś źle. Naukowcy zajmujący się nauką języków określają to jako „filtr afektywny” – strach przed popełnieniem błędu i utratą twarzy. Podczas nauki poprzez granie, coś takiego nie ma miejsca, gdyż uczniowie są sam na sam ze światem gier i nikt nie będzie ich oceniał.

Komunikacja w grach

Gry komputerowe, zwłaszcza masowe gry fabularne dla wielu graczy (MMO – massively multiplayer online), takie jak World of Warcraft, Final Fantasy XIV i Runescape, mają tendencję do przełamywania wszystkich powodów, dla których ktoś jest samoświadomy. Gracze muszą komunikować się w czasie rzeczywistym, bez możliwości dłuższego zastanawiania się nad tym, co powiedzieć lub jak mówić doskonale.

Ten aspekt MMO może wydawać się przerażający dla kogoś, kto uczy się języka. Ale tak naprawdę jest bardzo przydatne badanie gamifikacji przeprowadzone przez Iana Glovera, wykładowcę nauczania ulepszonego technologicznie na Sheffield Hallam University. Wykazało, że uczniowie mają wysoki poziom motywacji zewnętrznej podczas gry. Innymi słowy, uczniowie naprawdę chcą dostawać awanse, premie i nagrody, które określają jako doskonałe w przestrzeni gier. Dzięki temu mają większą motywację do lepszej komunikacji.

W rezultacie poprzez lepszą komunikację z innymi graczami, mogą szybciej awansować. Gracze są często zachęcani do powtarzania poziomów kilka razy, aby mogli osiągać lepsze wyniki. Zważając na to, że większość gier MMO jest w języku angielskim, jest to doskonała powtórka słownictwa.

Motywacja do nauki

Badacz motywacji, Zoltan Dörnyei, opisał „ukierunkowane prądy motywacyjne”. Koncepcja ta sugeruje, że motywacja, dla niektórych studentów, może być napędzana wyłącznie przez ich osobistą wizję sukcesu.

Jest to ważne, ponieważ jeśli powszechnie uznawana teoria, że ​​wielu studentów uczy się języków, aby „zaliczyć” potrzebne do ukończenia szkoły, wówczas mogą być zmotywowani do nauki tylko na tyle, aby zdać egzamin. Często określa się ten termin potrójny Z – Zakuć, Zdać, Zapomnieć. Z drugiej strony, jeśli sukces w klasie językowej łączy się z sukcesem w przestrzeni gier, to wykorzystanie tego popędu może być potężnym sposobem na zwiększenie zainteresowania nauką języka i rozwijaniem umiejętności językowych. Jeśli uczniowie zauważą, że sukces w nauce języka jest równoznaczny z sukcesem w grach, mogą mieć większą motywację do kontynuowania nauki.

Można założyć, że jeśli granie w gry komputerowe nie jest nałogiem, może ono przynieść wiele korzyści. Mogą na tym skorzystać nie tylko uczniowie, ale i dorośli chcąc zwiększyć swoje słownictwo języka obcego.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.