Kiedy konsumentowi przysługuje zwrot towaru?

prawa konsumenta

Zakupy pod wpływem chwili, rabaty na zamówienia online, letnia promocja w ulubionym sklepie – wszystko to może skutkować mniejszym stanem konta i nową rzeczą na półce. Rzeczą, która, jak się po czasie okazuje, nie jest nam wcale tak bardzo potrzebna, jak sądziliśmy podczas gorączki zakupów. Jeśli nowa pościel nie pasuje do wymiarów łóżka, a zestaw salaterek nie mieści się w kuchni, to w głowie często pojawia się myśl o zwrocie towaru. Jak więc wyglądają prawa konsumenta względem zwrotów produktów? I kiedy można dokonywać zwrotów?

Zwrot towaru – na czym polega?

Zwrot towaru, w przeciwieństwie do reklamacji, zakłada oddanie do sklepu rzeczy nieuszkodzonej, bez śladów użytkowania. Według polskiego prawa sprzedawca w sklepach stacjonarnych nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu lub wymiany produktu na inny. W tym wypadku, przy sklepowej ladzie, klient często może spotkać się z tabliczką o następującej treści: ,,Prosimy o przemyślane zakupy. Zwrotów nie przyjmujemy”. Jednak wiele sklepów, w ramach strategii marketingowej, dopuszcza możliwość zwrotu towaru w określonym terminie. Dlatego, w razie wątpliwości, najlepszym rozwiązaniem będzie zasięgnięcie informacji u sprzedawcy odnośnie polityki firmy. 

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta nieco inaczej wygląda zwrot towaru w przypadku zakupów przez internet. Jeśli towar kupowany jest na odległość, to klientowi przysługuje termin 14 dni na zmianę decyzji. Jeśli w trakcie dwóch tygodni konsument zgłosi przedsiębiorcy odstąpienie od umowy, w przeciągu kolejnych 14 dni zobowiązany jest do odesłania towaru. 

Możliwość zwrotu towaru przysługuje też produktom kupionym poza siedzibą przedsiębiorstwa, np. podczas pokazu czy w czasie wycieczki promującej dany produkt. Jeśli towar dostarczony został do miejsca zamieszkania klienta, to konsument w ciągu 14 dni ma prawo zwrócić produkt.

Co ważne, jeżeli przedsiębiorca, w przypadku internetowych zakupów lub tych poza siedzibą przedsiębiorstwa, nie poinformuje konsumenta o możliwości zwrotu towaru, to prawo odstąpienia od umowy przedłuża się na okres 12 miesięcy.

Kto płaci za koszt przesyłki?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy konsument może złożyć pisemnie (wzór formularza odstąpienia od umowy zawarty jest w ustawie o prawach konsumenta) lub drogą elektroniczną. 

Według artykułu 34 koszty bezpośredniego zwrotu towaru ponosi klient, chyba że przedsiębiorca nie poinformował go o konieczności poniesienia kosztów lub zgodził się je pokryć. 

Zwrot płatności za towar musi odbyć się w przeciągu 14 dni od daty, w której konsument poinformował przedsiębiorcę o decyzji odstąpienia od umowy. Dana kwota zwracana jest w taki sam sposób, jakiego użył klient do zakupu towaru.  

Zwracany towar nie może być przez klienta uszkodzony, ani wcześniej używany. W przypadku zakupów odzieżowych, produkt musi posiadać oryginalne metki, klient zobowiązany jest także do posiadania dowodu zakupu. 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.