Internetowa konkurencja nie śpi i jest niezwykle liczna. Chcąc przebić się ze swoim artykułem, trzeba mieć na uwadze, że dotarcie do czytelników może być karkołomnym zadaniem. Należy pamiętać o tym, że tekst musi być nie tylko merytoryczny i przyjemny do czytania, ale także odpowiadający na preferencje algorytmu wyszukiwarki. Jak o to zadbać, nie tracąc swojej tożsamości oraz stylu?
Liczba stron internetowych, a co za tym idzie również znajdujących się na nich publikacji, jest coraz większa. Z tego powodu zaistnienie w świadomości odbiorców w sieci nie jest łatwe.Napisanie dobrego tekstu to jedna sprawa. Druga to fakt, czy czytelnik zechce przebrnąć przez całą treść, a także, czy w ogóle będzie miał okazję na nią trafić w gąszczu innych treści.
Co warto zrobić przed rozpoczęciem pisania tekstu?
Odpowiednie przygotowanie sprawi, że tekst będzie rzetelny, a sam proces tworzenia znacznie przyjemniejszy. Jeśli chcesz mieć pewność co do merytorycznego charakteru, a także kompozycyjnej spójności, nie możesz zapomnieć o:
- starannym researchu,
- określeniu grupy docelowej,
- ustaleniu celu tekstu.
Kluczową sprawą przed rozpoczęciem pisania tekstu jest research.Nawet jeśli tworzysz artykuł na temat, którego jesteś entuzjastą, nie powinieneś rezygnować z usystematyzowania swojej wiedzy. Umiejętności wyszukiwania oraz weryfikowania informacji to jedne z najcenniejszych kompetencji w tym obszarze. Są bowiem czynnościami, których nikt nie uczy w szkole, a w dzisiejszych czasach okazują się szczególnie przydatne. Bez researchu z pewnością nie powstanie żaden wartościowy artykuł ekspercki,ale także pozornie błahy i nieskomplikowany opis produktu lub kategorii.Po zgromadzeniu informacji potrzebnych do napisania tekstu należy określić grupę docelową.Istnieją do tego specjalne narzędzia, ale zwykle wystarczy, że zadasz sobie pytanie, do kogo właściwie kierujesz tekst lub kto najchętniej by go przeczytał. Jest to o tyle istotne, że typ odbiorcy znacząco kształtuje charakter tekstu. Łatwo uzmysłowić sobie to na przykładzie produktów dla obu płci. Pisząc opis przedmiotu przeznaczonego dla kobiet, powinno się przede wszystkim grać na emocjach, korzystać z kwiecistych zwrotów i barwnych określeń. Do mężczyzn natomiast przemawiają najczęściej konkrety, dane i fakty. Oczywiste jest również to, że inny język stosuje się do młodzieży, osób starszych czy też młodych matek. Wyselekcjonowanie konkretnej grupy odbiorców pomoże również w późniejszej promocji artykułu i dostosowaniu optymalnych kanałów dystrybucji. Profesjonalna nomenklatura czy potoczne zwroty? Komunikacja bezosobowa czy na Ty? Zdania w czasie teraźniejszym czy przyszłym? Zastanów się nad tym, co będzie najlepsze dla odbiorcy, zanim zasiądziesz do klawiatury, abyś nie zatracił spójności w trakcie pisania.
Ostatnim krokiem jest ustalenie celu tekstu. Wydaje się on dość oczywisty, ale zdecydowanie zbyt wielu twórców nie umie odpowiedzieć precyzyjnie na pytanie, czemu tak naprawdę ma służyć ich artykuł. Czytelnicy doceniają wyłącznie publikacje, które niosą za sobą jakąś wartość,mają praktyczne zastosowanie lub odpowiadają na nurtujące ich pytania. Jeśli będzie pełen informacji o niczym, możesz mieć pewność, że każdy zrezygnuje z czytania po upływie maksymalnie kilkunastu sekund. Na podstawie przeznaczenia tekstu łatwiej wybrać konkretne metody perswazyjne oraz środki stylistyczne.Chcesz wywołać konkretne emocje? Zmusić do refleksji? Zaintrygować? Zachęcić do czegoś? Każde słowo artykułu powinno prowadzić do określonego wcześniej celu.
Jak spełnić oczekiwania czytelnika i algorytmu Google jednocześnie?
Każdy twórca internetowy zdaje sobie sprawę, że tekst na potrzeby sieci powinien być atrakcyjny dla czytelników, a także zgodny ze sztuką SEO.Jeśli artykuł zaprzyjaźni się z algorytmem Google, z pewnością po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnej frazy wyświetli się na wysokich pozycjach. Warto jednak zachować odpowiedni balans i zdrowy rozsądek. Nie należy zapominać o pozycjonowaniu, ale jeszcze gorsze jest pisanie dla robotów Google, a nie dla ludzi. W jaki sposób spełnić oczekiwaniu obu wspomnianych grup “odbiorców”?
- Stwórz chwytliwy tytuł.
- Zacznij tekst od zachęcającego leadu.
- Podziel tekst na akapity i korzystaj z nagłówków, dbając o jego przejrzystość.
- Uwzględnij w treści pogrubienia i wypunktowania.
- Umieść w tekście odpowiednio dobrany i sformatowany obrazek.
- Nie zapomnij o frazach kluczowych i odpowiednim sformatowaniu.
- Stosuj wewnętrzne linkowania do innych tekstów swojego autorstwa.
- Wykorzystaj zaangażowanie czytelnika do konkretnego celu (zapisu do newslettera, odwiedzenia profili na mediach społecznościowych).
Intrygujący tytuł to podstawa
Tytuł artykułu to najważniejszy element odpowiadający za przyciągnięcie uwagi,ponieważ jako pierwszy rzuca się w oczy w wynikach wyszukiwania (SERP). Tworząc go, warto bawić się słowem, intrygować i zaskakiwać. Doskonale sprawdzają się wyliczanki, sugestywne pytania, komendy na Ty oraz drobne prowokacje. Bezwzględnie jednak nie wolno wprowadzać w błąd, stosując tak zwany clickbait. Nikt nie lubi być oszukiwany, więc możesz mieć pewność, że czytelnik nie tylko szybko opuści Twoją stronę, gdy się zorientuje, że coś nie gra, ale także nigdy więcej na nią nie powróci. Tytuł powinien zawierać również frazę kluczową.
Zachęć odbiorcę do czytania – nie tylko w leadzie
Internauci bardzo cenią sobie swój czas, poświęcając na konkretne strony średnio po kilkadziesiąt sekund. Jeśli uda Ci się wywalczyć kilka minut, osiągniesz imponujący wynik. Czytelnik zachęcony tytułem to pierwsze, małe zwycięstwo. W drugiej kolejności zwraca on uwagę na lead,czyli swego rodzaju zajawkę czy wstęp. Trzy lub cztery zdania odgrywają ogromną rolę, więc warto zaprezentować w nich swoje umiejętności i kunszt. Należy zamieścić w nich również frazę kluczową.Nie tylko, aby odbiorca wiedział czego się spodziewać, ale także w celu zapewnienia pożywki robotom wyszukiwarki. Zadaj pytanie, zarzucając przynętę. Nie możesz jednak spuszczać z tonu wraz z kolejnymi akapitami. Walka o atencję czytelnika trwa aż do ostatniej kropki.
Przejrzystość tekstu – nie tylko słowa mają znaczenie
Powyższe akapity potwierdzają, że uwaga czytelnika jest niezwykle cenna i bardzo łatwo ją utracić. Co ciekawe, można o nią zabiegać nie tylko poprzez formułowanie odpowiednich zdań. Niekiedy nawet wtedy, gdy treść jest interesująca, odbiorca się męczy. Czytaniu nie sprzyjają bowiem długie, fantazyjne zdania czy artykuł zbity w jedną całość.Rozsądnie jest podzielić publikację na tematyczne akapity i skatalogować je nagłówkami.Pomaga to czytelnikowi skanować treść w poszukiwaniu cennych informacji. Korzysta z nich również Google, więc należy zamieszczać w nich słowa kluczowe,nie obawiając się odmiany czy stosowania synonimów.
Ważne fragmenty lub frazy wspierające pozycjonowanie można dodatkowo pogrubić.Jest to kolejna sugestia dla algorytmu, którą doceniają również ludzie. W uatrakcyjnieniu treści pomagają również listy oraz wypunktowania,dzięki którym oczy mogą odpocząć od zbitego w jedną całość bloku tekstu.
Dlaczego frazy kluczowe są tak ważne?
Słowa kluczowe to podstawa SEO copywritingu. Czasy, kiedy wystarczyło umieścić w tekście daną frazę kilkanaście razy, aby znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, dawno są już za nami. Keyword stuffing, czyli przesycenie tekstu konkretnymi frazami, nie jest pożądane. Jeśli tekst będzie doceniony przez czytelników, doceni go również Google. Nie warto zatem starać się przypodobać robotom na siłę. Algorytm staje się coraz mądrzejszy i wyczulony na tego rodzaju praktyki. Premiuje tym samym naturalne stosowanie słów kluczowych. Należy korzystać z nich zatem z rozsądkiem.
Frazy kluczowe powinny zostać odpowiednio wkomponowane w treść, a także znaleźć się w:
- tytule,
- leadzie,
- co najmniej jednym nagłówku rzędu H2 lub H3,
- meta description,
- meta title.
Jak sprawić, aby każdy przeczytał Twój tekst od deski do deski?Zaangażowanie czytelnika to klucz do sukcesu. Wówczas przeczyta tekst w całości, zostawi komentarz, być może podzieli się nim również z innymi, a obok zainteresowania odbiorców obojętnie nie przejdzie Google. Istotnym kryterium w tym obszarze jest praktyczna wartość merytoryczna.Nie oznacza to jednak, że każdy ekspert w danej branży może tworzyć unikalne publikacje.Jeśli piszesz na popularny temat, zaskocz czytelników nieszablonowym podejściem.Może masz na jego temat ciekawe spostrzeżenia lub wizję. Spraw, że tekst będzie czytało się z przyjemnością. Niekiedy czytelnicy chcą dowiedzieć się czegoś w teorii, ot tak. Jednak w większości przypadków szukają rozwiązania konkretnego problemu, więc musisz przedstawić praktyczny aspekt swoich rad lub zaprezentować je na przykładach.W budowaniu zaangażowania z pewnością nie przeszkodzi też język korzyści.
Jeśli zastosujesz się do wszystkich wspomnianych zasad, masz ogromną szansę na sukces w sieci.Nie można jednak zapomnieć, że spełnienie oczekiwań czytelników oraz algorytmu wyszukiwarki to nie wszystko. Bez odrobiny talentu oraz drygu stworzenie unikalnego tekstu może być trudnym zadaniem. Nie należy jednak zrażać się niepowodzeniami,gdyż, jak w każdej dziedzinie, trening czyni mistrza.