fbpx

Samochody bezzałogowe – czujniki i bezpieczeństwo

samochody bezzałogowe

Samochody bezzałogowe stały się obecnie popularnym tematem dyskusji. Pojazdy bez kierowców mogą doprowadzić do największej rewolucji społecznej od czasu rewolucji przemysłowej. Mają one znaczny wpływ na bezpieczeństwo oraz ekologię. Z ekonomicznego punktu widzenia zarówno konsumenci, jak i firmy mogą oczekiwać oszczędności dzięki autonomicznemu transportowi. Obecnie płacenie kierowcy stanowi około połowę kosztów przejęcia taksówki (lub Ubera). Firmy transportowe już dziś walczą o znalezienie wystarczającej liczby kierowców – niedobór, który będzie się nasilał w nadchodzących latach. Samochody bez kierowcy są w stanie rozwiązać wszelkiego rodzaju problemy, takie jak opóźnienia w ruchu drogowym i kolizje drogowe spowodowane błędem kierowcy, ale to nie koniec: pojazdy autonomiczne wprowadzą na rynek różnego rodzaju nowe i ekscytujące aplikacje dla różnych branż.

5 poziomów automatyzacji

Mówiąc o samochodach bezzałogowych, większość ekspertów technicznych będzie odnosić się do poziomów automatyzacji. Poziom automatyzacji samochodu samojezdnego odnosi się do tego, ile jazdy wykonuje komputer w porównaniu do człowieka. Im wyższy poziom, tym więcej jazdy wykonuje komputer.

Poziom 0. Kierowca przez cały czas całkowicie kontroluje pojazd.

Poziom 1. Poszczególne elementy sterujące pojazdu są zautomatyzowane, takie jak elektroniczna kontrola stabilności lub automatyczne hamowanie.

Poziom 2. Co najmniej dwie kontrole mogą być zautomatyzowane zgodnie, na przykład adaptacyjny tempomat w połączeniu z utrzymywaniem pasa ruchu.

Poziom 3. 75% automatyzacji. Kierowca może w pełni przekazać kontrolę nad wszystkimi funkcjami krytycznymi dla bezpieczeństwa w określonych warunkach. Samochód wyczuwa, kiedy warunki wymagają od kierowcy przejęcia kontroli, i zapewnia „wystarczająco wygodny czas przejścia”, aby mógł to zrobić.

Poziom 4. Pojazd wykonuje wszystkie kluczowe dla bezpieczeństwa funkcje podczas całej podróży, przy czym od kierowcy nie oczekuje się, że będzie panował nad pojazdem w dowolnym momencie.

Poziom 5. Pojazd obejmuje wyłącznie pasażerów jako pasażerów, nie jest wymagana ani możliwa interakcja człowieka.

Czujniki

Kiedy my, ludzie, prowadzimy samochód, używamy oczu, aby zobaczyć, co jest wokół nas. Samochód samojezdny również potrzebuje wzroku. Samochody bezzałogowe wyposażone są w różne czujniki. Większość samochodów z własnym napędem wykorzystuje jeden lub kilka kombinacji 3 różnych czujników: kamer, radaru i LiDAR.

Zaletą korzystania z kamer jest to, że są one najbardziej naturalną wizualną reprezentacją świata. Samochód widzi dokładnie to, co widziałby ludzki kierowca – a ponadto, ponieważ jego wewnętrzny komputer może przeglądać wszystkie kamery jednocześnie.

W samochodach bezzałogowych radar służy do wykrywania prędkości i odległości różnych obiektów wokół samochodu. Jest to idealne uzupełnienie kamer, które mogą zobaczyć, jakie są obiekty, ale nie dokładnie gdzie (jak daleko) się znajdują. I podobnie jak kamery, radar będzie używany w 360 stopniach wokół samochodu. Radar uzupełnia również kamery w warunkach słabego oświetlenia, takich jak jazda nocą. 

Dużą zaletą czujników LiDAR jest ich dokładność. Dobry czujnik LiDAR potrafi rozpoznać szczegóły zaledwie kilku centymetrów od obiektów znajdujących się w odległości 100 metrów. System LiDAR Waymo może nawet wykryć kierunek, w którym dana osoba idzie, na podstawie dokładnej chmury punktów 3D pochodzącej z LiDAR.

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o pojazdy bezzałogowe. Liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych pochłania rocznie ponad milion istnień ludzkich na całym świecie. Często wypadki spowodowane są winą kierowcy. Wraz z postępem technologii samochody bezzałogowe mogą stać się jedynymi pojazdami, które zawsze będą przestrzegać zasad ruchu drogowego, nigdy się nie męczyć i pozostać bezstronni. Pozwoli nam to zbliżyć się do przyszłości bez incydentów.

Czy powinniśmy ufać samochodom bezzałogowym?

Jedna z ostatnich ankiet wykazała, że 46% konsumentów nie ufa pojazdom samojezdnym – i jest to zrozumiałe. Zdobycie zaufania publicznego przez te nowe technologie zajmie trochę czasu. Co więcej, nie musimy się martwić czy samochody bezzałogowe poradzą sobie w trudnych warunkach pogodowych. Naukowcy z University of Waterloo zbierają już dane o zimowych warunkach jazdy w Kanadzie i opracowują nowe protokoły. W Polsce następują częste zmiany pogody, więc te informacje są dla nas szczególnie ważne. Samochody przed wejściem na rynek muszą być poddane wielu testom, dzięki czemu możemy być pewniejsi naszego bezpieczeństwa.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.